In de kippenren

12-02-2022

Sinds jaar en dag hebben we kippen, nou ja, we... mijn man. Ik heb niets met kippen. Ik wil 's avonds wel het luikje van de het kippenhok dicht doen en ik vind het ook wel zielig als ze per abuis 's nachts buiten blijven, maar that's it.

Onze dochter van, nu inmiddels 5, is al van baby-af-aan gek op kippen. Zo klein als dat ze was ging ze met Papa mee de kippen voeren en naar buiten doen en naar de baby-kipjes (kuikens). Toen ze nog niet kon lopen kroop ze op eigen houtje naar de kippen en stootte ze zich regelmatig aan de stroomdraad die daar destijds nog zat én niet te vergeten onze 'aanval-haan' die haar zonder blikken of blozen aanviel.

Enige tijd later, toen ze kon lopen, ging ze op eigen initiatief de kippen voeren en de kippen vrij laten. Fiasco's ten top en kippen die méér dan genoeg eten kregen.

Nu weet ze inmiddels dat de kippen niet de hele dag door gevoerd hoeven te worden en dat ze het deurtje van het hok dicht moet doen als ze het kippenhok in gaat om eieren te rapen. Enkele weken geleden liep ze ook lekker buiten te struinen. Tja, ze is een buitenkind. Ik ben het beddengoed aan het voorbereiden voor ons huisje en bedenk me dat het al wel enige tijd stil is... foute boel! Ik ga maar is naar buiten om polshoogte te nemen. Ik doe de achterdeur open en daar hoor ik het al! Een meisje dat héél hard: MAMAAAAAA roept en huilt. Ik kijk wat rond en zie dan achterin de kippenren een meisje staan.

Ik loop naar de kippenren en ik zie het probleem al. De deur is in het slot gevallen. Ik doe de deur open en huilend meisje loopt naar me toe. Zit je opgesloten in het kippenhok? vraag ik.

Jahahahaha, snikt ze met lange halen, enigzins wat overstuur. Ik moet er wel om lachen, zo ontaard dat ik ben. Ik pak haar beet en troost haar. Was de deur in het slot gevallen, vraag ik weer. Jahahahaha, antwoordt ze al snikkend.

Nadat ze weer een beetje op aarde belandt is vertel ik dat het Papa ook wel is gebeurd is dat hij opgesloten zat in het kippenhok en zelfs Opa ook wel is. Ze kan het bijna niet geloven. Ja, Mama heeft Opa ook wel is uit het kippenhok 'gered' en Papa ook. Dus... het overkomt volwassenen ook wel eens. Gelukkig kan ze daar dan wel weer om lachen en weet ze dat de deur van het kippenhok ook in het slot kan vallen en je er niet zo gemakkelijk uit kun

©Site van Marieke. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin