Vrijheid, zingen, zomerstop... schaven, schuren, polijsten

Zangles… vanavond de laatste keer voor de zomerstop.
Defying gravity was de afgelopen periode de opdracht. Aanvankelijk dacht ik de versie van Idina Menzel uit de musical Wicked, maar toen ik ging zoeken bleek er ook nog een uitvoering te zijn van Cynthia Erivo uit de film Wicked. Kak, ik heb vroeger, gewoon omdat ik het leuk vond, dit nummer veel gezongen, maar in de uitvoering van Idina Menzel, dus ik moet even schakelen naar een andere versie en ik mag er ook mee spelen, maar de versie van Cynthia Erivo als leidraad gebruiken.
Daarna bedenk ik me dat er ook nog een ander gaaf nummer is uit Wicked. No good deed. Deze kent mijn zangdocente niet en stuur ik haar een app. Deze mag ik ook doen van haar, maar dan ook de versie van Cynthia Erivo en dan komt Curse of the nightingale ook nog voorbij waar haar advies is om eerst veel te luisteren en het in stukjes te hakken.
Daar kom ik de afgelopen weken al helemaal niet aan toe.
Afgelopen weken pak ik met enige regelmaat Defying gravity en pak ik ook No good deed erbij. Oef, No good deed valt tegen, lastige tekst en veel schakelen.
Zo kom ik vanavond op mijn zangles. Defying gravity of No good deed, vraagt ze. Nee, Defying Gravity, antwoord ik, en benoem ik ook maar gelijk dat No good deed een beetje tegen viel om er zo even bij te doen. Waarop mijn zangdocente antwoord: je kunt ook gewoon te vol zitten met muziek en dat er nu even geen ruimte is en als ik zo kijk heb je het afgelopen half jaar veel muziek tot je genomen. Dat zou ook kunnen.
We nemen Defying gravity door. De lastige punten worden eruit gepikt en vooral het eind mag je zingen alsof er een unicorn door je neus heen boort, maar die plek vind ik lastig te vinden. Ze geeft nog als tip dat ik het tegen mijn tanden moet gooien, maar het bizarre is, is dat je stem, als 'ie niet weet hoe te doen, terug valt in de veilige optie -> de klassieke modus, dus. Maar dat is nu net niet wat je wil, je wil er scherpte in meegeven en moet je zingen alsof er een unicorn door je neus boort.
Maar… soms lukt het en soms lukt het niet en afgelopen week bedacht ik me dat als ik het hierop toepas ik het ook op Skyfall van Adele kan toepassen, dat beaamt ze en die pakken we er ook nog even bij. Daar heeft ze een paar kleine op- en aanmerkingen op, maar eigenlijk best tevreden en er ook mee spelen. Check!
We praten nog over gelaagdheid in je zang, vrijheid van je stem. Je stem de vrijheid geven om te kunnen zingen. Een stevige, solide basis bouwen en verder uitbouwen door middel van techniek en naar inzichten. Dingen je eigen maken, toe kunnen passen en merken dat je zang steeds stabieler wordt, steeds minder ruw klinkt, kunt spelen met het palet in je stem dat je gebouwd hebt en dat je het punt bereikt en denkt: kom maar op, vertel het me maar, ik wil álles leren!
Bij vertrek vertelt mijn zangdocente dat de zomerstop start en dat ik lekker veel tijd heb om lekker te schaven aan Defying gravity, No good deed, Skyfall (en natuurlijk Nightwish en heb ik ook nog wat van Epica op de plank liggen). Ik heb er zin in. Schuren, schaven, polijsten en meer!